7.-10. klasse
Portræt og selvportræt
Målgruppe: 7.-10. klasse
Varighed: 1 1/2 time
Det vrimler med portrætter og selvportrætter hos Willumsen. Han var optaget af at fortolke følelser og iscenesatte sine modeller ved hjælp af farver, former og kompositioner. Med udgangspunkt i Willumsens portrætter og selvportrætter lægges op til diskussion af begreber om identitet og iscenesættelse. For hvad vil det sige at have en identitet? Hvordan kommer den til udtryk? I forløbet inddrages referencer til nutidens billedbrug og forskellige visuelle iscenesættelser ligesom elevernes eget forbrug af billeder, identitet og selvbillede inddrages som perspektivering. Billedet som visuelt kommunikationsmiddel belyses og diskuteres med perspektivering til, hvordan billedet bruges og hvilken betydning det har i dag. Igennem forskellige praktiske øvelser skal eleverne formidle og argumentere for betydninger, meninger og holdninger.
Bemærk at forløbet er justeret på nuværende tidspunkt, således at alle praktiske opgaver udføres i museets udstillingssale.
Tegneforløb
Målgruppe: 1.- 10. klasse
Varighed: 1 1/2 time
Når man tegner tilegner man sig også verden og træder ind i et særligt sanseligt forhold med den. Når et motiv eller et udsnit af verden er blevet skitseret, er det med ét blevet et selvstændigt billede og har fæstnet sig i erindringen på en anden måde. Men det kræver øvelse, fordybelse og mange forsøg at tegne – også mislykkede forsøg.
I dette forløb giver vi tegningen ekstra fokus og tid – også for de større elever. Vi gennemgår og afprøver forskellige tegneteknikker og giver tid til at fordybe sig og gøre sig umage – og give plads til fejltagelserne.
Undervisningsforløb for besøg på egen hånd
4.-6. klasse
Portræt og selvportræt
Målgruppe: 7.-10. klasse
Varighed: 1 1/2 time
Det vrimler med portrætter og selvportrætter hos Willumsen. Han var optaget af at fortolke følelser og iscenesatte sine modeller ved hjælp af farver, former og kompositioner. Med udgangspunkt i Willumsens portrætter og selvportrætter lægges op til diskussion af begreber om identitet og iscenesættelse. For hvad vil det sige at have en identitet? Hvordan kommer den til udtryk? I forløbet inddrages referencer til nutidens billedbrug og forskellige visuelle iscenesættelser ligesom elevernes eget forbrug af billeder, identitet og selvbillede inddrages som perspektivering. Billedet som visuelt kommunikationsmiddel belyses og diskuteres med perspektivering til, hvordan billedet bruges og hvilken betydning det har i dag. Igennem forskellige praktiske øvelser skal eleverne formidle og argumentere for betydninger, meninger og holdninger.
Bemærk at forløbet er justeret på nuværende tidspunkt, således at alle praktiske opgaver udføres i museets udstillingssale.
Tegneforløb
Målgruppe: 1.- 10. klasse
Varighed: 1 1/2 time
Når man tegner tilegner man sig også verden og træder ind i et særligt sanseligt forhold med den. Når et motiv eller et udsnit af verden er blevet skitseret, er det med ét blevet et selvstændigt billede og har fæstnet sig i erindringen på en anden måde. Men det kræver øvelse, fordybelse og mange forsøg at tegne – også mislykkede forsøg.
I dette forløb giver vi tegningen ekstra fokus og tid – også for de større elever. Vi gennemgår og afprøver forskellige tegneteknikker og giver tid til at fordybe sig og gøre sig umage – og give plads til fejltagelserne.
Ind i billedet
Målgruppe: 4.-6.klasse
Varighed: 1 time
J.F. Willumsen var meget omhyggelig, når han skulle lave et nyt kunstværk. Intet blev overladt til tilfældighederne. Han overvejede nøje, hvordan billedet skulle komponeres for at få den helt rigtige fortælling og stemningen frem i værket. I forløbet ser vi analytisk på, hvordan Willumsen har bygget sine kunstværker op samt hvordan et billede kan indeholde en fortælling. Vi ser på hvordan han arbejdede med dybde og rum, lys og skygge, farver, beskæring og perspektiv. Eleverne vil lære grundlæggende billedanalytiske begreber ligesom der arbejdes med subjektivitet, forskellige fortolkningsmodeller og synsmåder. Gennem forløbet bliver eleverne præsenteret for værktøjer, de kan anvende til egen billedfremstilling eller til analyse af andre kunstværker.