Feel the Soul?

Inspirationen fra digter og maler Louis Michel Eilshemius (1864-1941) hos J.F. Willumsen, Florin Stettheimer, Marsden Hartley, Joseph Stella, Francis Picabia, Edward Hopper, Milton Avery, Marcel Duchamp, Georgia OKeeffe, Horace Pippin, Louise Nevelson, Balthus, Louise Bourgeois, John Baldessari, Ed Ruscha, Jeff Koons, Karen Kilimnik, Peter Schuyff, Merlin James, Verne Dawson, Ugo Rondinone, Caroline Bachmann, Wilhelm Sasnal, Vidya Gastaldon, Nicolas Party og Caroline Tschumi.

6. november 2020 – 31. maj 2021

The Sun and introduction tekst i Willumsens Virtuelle Museum

I forbindelse med COVID-19 situationen, som har skabt nye retningslinjer for museumsbesøg, har museet udviklet et virtuelt udstillingsformat, der ikke kræver fysisk tilstedeværelse på museet men kan opleves direkte fra en skærm hjemme i stuen eller fra en mobil enhed i selskab med familie og venner – 24/7. Projektet er støttet af Augustinus Fonden.

Den første virtuelle udstilling er kurateret af den schweiziske kunstner og kurator Stefan Banz. Den præsenterer en poetisk fortælling om det figurative og naturdyrkende maleri iscenesat gennem vovede, tværhistoriske sammenstillinger af værker. I den virtuelle model af Willumsens Museum kan man bevæge sig gennem udstillingssalene og zoome ind på enkeltværker.

Udstillingen tager udgangspunkt i en sjældent anerkendt strømning af maleri og den fornylig genopdagede amerikanske maler Louis Michel Eilshemius (1864-1941).

Introduktion

Denne kunstnerkuraterede virtuelle udstilling er en poetisk fortælling om det figurative og naturdyrkende maleri iscenesat gennem vovede, tværhistoriske sammenstillinger af værker. Med et stærkt visuelt orienteret koncept, udfærdiget af den schweiziske kunstner og kurator Stefan Banz, udgør udstillingen “Feel the Soul?” i sig selv et digitalt kunstværk.

Udstillingen tager udgangspunkt i en sjældent anerkendt strømning af maleri og den fornylig genopdagede amerikanske maler Louis Michel Eilshemius (1864-1941). Med et figurativt, romantisk og naturdyrkende maleri, der satte igennem alt imens den moderne kunst lod abstraktionen og de geometriske former herske, trodsede Eilshemius alle forventninger til hvad kunstens ærinde var i 1910’erne og de følgende årtier.

>>

Præsentation

Før jeg rigtigt lærte Louis Michel Eilshemius’ værk at kende, var der allerede to spørgsmål, som optog mig: Hvorfor var Marcel Duchamp så interesseret i hans oeuvre, at han sammen med Katherine S. Dreier var parat til at organisere Eilshemius’ første soloudstillinger hos legendariske Société Anonyme i New York i 1920 og 1924? Og var han måske endda påvirket af hans arbejde? 

>>

Stefan Banz

(oversat til dansk af Gitte Broeng)