Mama Mia
18. juni – 23. oktober
Kurateret af Stense Andrea Lind-Valdan
Deltagende kunstnere inkluderer Orsolya Bagala (HU/DK), Elke Krystufek (AU), Jules Fischer (DK), Dorothy Iannone (USA/DE), Stense Andrea Lind-Valdan (DK), Al Masson (FR), Laurel Nakadate (USA), Maria Pasenau (NO), Barbara Wagner & Benjamin de Burca (BR), J.F. Willumsen (DK) og Bobbi-Johanne Østervang (DK).
Stense Andrea Lind-Valdan. Tungetegning # 1, 2012. Tusch på A4 millimeterpapir. Privateje.
Willumsens Museum har en lang tradition for at invitere kunstnere indenfor i museets gemmer og give dem frie tøjler til at udvælge netop det fra samlingen, som vækker deres nysgerrighed, undren eller beundring. Disse kunstnerkuraterede udstillinger tager udgangspunkt i J.F. Willumsens liv og værk, men bevæger sig langt udover hans verden. De bringer os ind i samtiden og giver os et personligt blik på Willumsens kunst – et ”kunstnerblik” – som ofte er associativt, legende og afprøvende. De er ofte mere vovede end de kunsthistoriske fortællinger, der bygger på kronologi og stilistiske sammenhænge. De viser nye koblingspunkter på tværs af tid og sted og værdisætter på andre måder – en lille skitse får pludselig relevans, mens hovedværkerne sættes på magasin for en stund.
I forlængelse af denne tradition har Willumsens Museum inviteret billedkunstneren Stense Andrea Lind-Valdan (f. 1985) til at kuratere en udstilling på museet. Lind-Valdan, som også bruger initialerne SALV, er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har igennem billedkunst, fotografi, performance og tekst etableret sig på den danske kunstscene de senere år. Invitationen fra museet er blevet til den sanselige, feministisk anlagte og både glædessprudlende og alvorstunge MAMA MIA. Her blander maleri, tegning, fotografi og film af en række samtidskunstnere sig med nøje udvalgte skitser af Willumsen fra museets samling.
Her kan du læse kataloget til MAMA MIA – helt gratis.
Kataloget kan også købes i museumsbutikken og koster 300,- kroner. Kataloget består af løsark bundet med en lyserød sløjfe og placeret i en æske med magnetlukning. Æsken indeholder, foruden tekster af Anne Gregersen, Rune Gade og Stense Andrea Lind-Valdan (SALV), også et originalt SALV-værk.
I MAMA MIA kastes den selvhøjtidelige, maskuline kunstnerpersona J.F. Willumsen for en stund overbord, og hans værker står side om side med samtidskunstens undersøgelser af køn, seksualitet og identitet. Som hos Willumsen udstilles og iscenesættes det private og intime hos de indbudte kunstnere, ofte med dansen og kroppen i fokus. Det stereotype og idealiserede udfordres i værker, hvor blandt andre nonbinære dansere performer den brasilianske frevo-dans i et videoværk af Bárbara Wagner & Benjamin de Burca. Den amerikanske kunstner Laurel Nakadate danser foran mænd, der har opsøgt hende, og udstiller begær og magtrelationer, men også dyb ensomhed. Bobbi-Johanne Østervang danser højgravid til Rihannas Rude Boy og afslører den gravide krops sensualitet. Stense Andrea Lind-Valdans egne værker indgår også i udstillingen, herunder hendes aftryk af egen krop og videoer af performances.
Bobbi-Johanne Østervang. Hvor lakken var slidt ned til gulvet, 2022. Oliepastel på birketræ, 100 x 50 cm. Courtesy kunstneren.
Laurel Nakadate. Oops!, 2000. Trekanals video, 3:40 min. Courtesy Gallery Tanja Wagner.
J.F. Willumsen. Skitse til ”Maleren modtager Musikeren”, udateret. Akvarel på papir, 35,8 x 15,2 cm. Willumsens Museum.
De deltagende kunstnerne på udstillingen er Orsolya Bagala (DK), Elke Krystufek (AU), Jules Fischer (DK), Dorothy Iannone (USA/DE), SALV (DK), Al Masson (DK/FR), Laurel Nakadate (USA), Maria Pasenau (NO), Bárbara Wagner & Benjamin de Burca (BR), J.F. Willumsen (DK) og Bobbi-Johanne Østervang (DK).
Udstillingen ledsages af et performanceprogram med deltagelse af Al Masson, Jules Fischer, SALV og Cath Mathilde Borch Jensen – musik ved Annemette Pødenphandt.
Et digitalt katalog kan downloades fra museets hjemmeside og udkommer desuden i et mindre oplag på 75 styk. I hvert eksemplar indgår et originalværk af SALV, udført som et aftryk af egen krop.
Stense Andrea Lind-Valdan, som også bruger initialerne SALV, er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har igennem billedkunst, fotografi, performance og tekst stedfæstet sig på den danske kunstscene med en feministisk, krops- og medieundersøgende praksis.
Udstillingen er støttet af:
Augustinus Fonden, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat. William Demant Fonden og Statens Kunstfond.